笠原 恵実子
Emiko Kasahasa

artist
kasahara_portrait

彫刻、インスタレーション、映像、パフォーマンス等、様々な表現形式で作品を制作。
どんな表現をとろうとも、その目は、身体や性差、それらを包み込む社会や、そのシステムに向かっている。その分析的な姿勢と同時に、あるいは裏腹に、常にそこにはある官能的な美しさが存在する。

笠原恵実子 official site

Collection #42
Offering
2005-2014
写 真
MANUS-CUREcover
MANUS-CURE
1998
ミクストメディア
 略歴

1963 東京生まれ/日本

1988 多摩美術大学大学院美術研究科修了

1990 アジア文化カウンシルの招きでニューヨークに滞在

1991 カルティエ現代美術財団アーティスト・イン・レジデンス・プログラム

1994 文化庁芸術在外研究員としてニューヨークに滞在

1997 ポーラ美術振興財団在外研修

2003 ニューヨーク美術財団より奨学金

2014~ 多摩美術大学教授

 主な個展
2005 Offering グラーツ民俗学博物館/オーストリア・グラーツ
2001 Pink  ホワイトボックス /ニューヨーク
1997 Immaculate Fabrication  ダイチプロジェクト /ニューヨーク
1992 コバヤシ画廊/東京
1991 ギャラリーHALS/東京
1990 ルナミ画廊、コバヤシ画廊/東京
1988 ギャラリー山口/東京
1987 ギャラリー射手座/京都
1986 画廊パレルゴン/東京
 主なグループ展
2018 『EXODUS Part 1-A Colossal World』(ニューヨーク)Deutsche Bank at Frieze Art Fair バーゼル、スイス
2017 『2Dプリンターズー芸術:世界の認証をめぐる問題についてー』栃木県立美術館
2016 『オーダーメイド:それぞれの展覧会』京都国立近代美術館
『OptionalArt Activity:Letters』Take Minagawa (東京)
2015 PARASOPHIA: 京都国際現代芸術祭2015
2014 横浜トリエンナーレ2014『華氏451度の美術:忘却の海への航海』(横浜)
2012 『パーフェクト』インターナショナル・アートオブジェクツギャラリー(アメリカ)
2010 『マイ・フェイバリット — とある美術の検索目録』京都国立近代美術館(京都)
2009 『アンナチュラル ラバー』アンディー・ウォーホール美術館(アメリカ)
2007 『20世紀美術探検』新国立美術館(東京)
『インフィニティ』永井祥子ギャラリー(東京)
『アートシカゴ』ジェームスコーコラン・ギャラリー/シカゴ
『メーキング アット ホーム』 ジャパンソサイエティ(ニューヨーク)
『シュミレーション:21世紀へのアジアの再認識』(アメリカ)
「アート ハウス」(アメリカ)
2006 『東京ブロッソムズ』原美術館 (東京)
2005 『ドイツ銀行コレクションの25年』ドイツ・グッゲンハイム美術館(ベルリン)
『日本の知覚』クンストハウス・グラーツ(オーストリア)マルコ/ビーゴ(スペイン)岡本太郎美術館(川崎)(〜’06)
『ローザ』国立東京芸術大学(東京)
『アルスノーヴァ—– 現代美術と工芸の狭間に』東京都現代美術館
2004 『Private / Public, オークランドトリエンナーレ』/ニュージーランド
『Reason on Emotion, シドニービエンナーレ』(オーストラリア)
2003 『SUPER YOU』ダニエル シルバースタイン・ギャラリー(ニューヨーク)
『Formed to Function』ジョン ミッシェル コーラー・アートセンター(シボイガン・アメリカ)
2002 『Chat @ the MIMOCA』丸亀市猪熊弦一郎現代美術館(香川)
『Contemporary American Paper Artists』コロンビア大学(シカゴ)
『A Cabinet of Curiosities』ニューヨーク市立図書館
『Oral Fixation』バード大学文化研究所美術館(アナンデール/アメリカ)
『Reflex/Reflejo』アート&アイディア(メキシコシティ) アートフォーラムベルリン、アート&アイディア(ベルリン)
2001 『メガ ウェイブ – 第1回横浜トリエンナーレ』(横浜)
『Truancy』アート&アイディア(ニューヨーク)
『Rags to Riches』クレスゲ美術館(イーストランジング・アメリカ)(他アメリカ国内巡回 〜’03)
『Made in Asia』デューク大学美術館(デュラム/アメリカ)
2000 『第3回光州ビエンナーレ』(光州・韓国)
『GENDAI – 日本の現代美術』ウジャズドウスキー現代美術センター(ポーランド・ワルシャワ)
1999 『身体の夢』京都国立近代美術館、東京都現代美術館
1998 『テイストと探究-1990年代の日本美術』国立近代美術ギャラリー(ニューデリー、インド)
マニラ国立美術館(フィリピン)
『笠原恵実子+Donald Baechler』デュウ ドネ・エディションギャラリー(ニューヨーク)
1997 『トポスの復権3』ヒルサイド・ギャラリー(東京)
『揺れる女/揺らぐイメージ』栃木県立美術館
『日本の現代美術展』国立現代美術館(ソウル)
『アート オン ペーパー』ウェダースプーン・アートギャラリー/グリーンスボロ、アメリカ
1996 『アジア太平洋トリエンナーレ』クイーンズランド・アートギャラリー(オーストラリア・ブリスベン)
『Now Here』ルイジアナ(コペンハーゲン)
1995 『不安の時代』パワープラント(トロント・カナダ)
『日本の現代美術1985-1995』東京都現代美術館
1994 『空間・時間・記憶』原美術館(東京ほか、メキシコ、カナダ、アメリカ巡回) (〜’97)
1991 『箱の世界』水戸芸術館現代美術ギャラリー(茨城)
『90年代のアートシーン-ネオモダニズムの4元素』なんばCITYホール(大阪)
『ハイブリッドガーデン』ビギ・アート・スペース(京都) 『ゾーンズ・オブ・ラブ』東高現代美術館 (東京)シドニー現代美術館(オーストラリア)
『キャビネット・オブ・サインズ』 テート・ギャラリー・リバプール(イギリス) ホワイトチャペル・ギャラリー(ロンドン) モルモ・クンストフェライン(スウェーデン)(〜’92)
1990 『日本美術の80年代』フランクフルト・クンストフェライン(ドイツ)(他ドイツ、オーストリア巡回 〜’91)
1989 『笠原恵実子+モニカ・ブランドマイヤージョイント展-浮遊するものさし』スパイラル ワコールアートセンター(東京)
『記号の森・現在の美術』IMPホール(大阪)
『土の造形』栃木県立美術館(宇都宮)
『第26回今日の作家展』横浜市民ギャラリー
1988 『第8回ハラアニュアル』原美術館(東京)
『第3回神奈川アートアニュアル』神奈川県民ホールギャラリー(横浜)
『現在時制展3-アルカディアへのステップ』ギャラリーαM(東京)
1987 『TAMA VIVANT’87』シードホール(東京)
 主なパブリックコレクション

京都国立近代美術館
東京都現代美術館
東京ビッグサイト
栃木県立美術館
原美術館/東京
イヴ・クライン財団/アメリカ
クイーンズランドアートギャラリー/ブリスベン
ストゥファング財団/リヒテンスタイン
ピーター・ノートン財団/ロス・アンジェルス

DREAMMA

DREAM MASTER  1995
大理石  93.4×66.6×33.3cm
撮影:Christopher Smith

UNTITL3

UNTITLED -Slit #1-  1995
大理石  34.3×48.6×22.8cm
撮影:Christopher Smith

UNTITLED-D.U.

UNTITLED -Double Urinal-  1993
大理石 各24x19x19cm
撮影:Christopher Smith

SREUCTURE#9-01

STRUCTURE #9  2001
付けまつ毛、紙、糊  101.5x82cm

SREUCTURE#9-02

STRUCTURE #9  細部

MANUS-CURE

MANUS-CURE  1998
写真:東京都現代美術館
撮影:Mari Sakamoto

UNTITLE

UNTITLED -Three Types- 1993
木、布、スタイロフォーム、ステンレス、スチール、シリコン 71×77.5x165cm
撮影:Mareo Suemasa

UNTITL2

UNTITLED -Three Types- 細部
撮影:Mareo Suemasa

PINK_7

PINK #7 1996-7
デジタルプリント 124×152.5cm

PINK_IN

PINK #7 1996-7
写真:栃木県立美術館
撮影:Masaaki Hirakata

LACHARM #1-01

LA CHARME #1 2001
人工毛髪、合板、布、DVD上映 直径各172.7cm

LA CHAR#1-02

LA CHARME #1 2001
パフォーマンス

LA CHARM#2

LA CHARME #2 2001
人工毛髪、合板、布、DVD上映 直径117cm

LACHARME.-2

LA CHARME #2 2001
パフォーマンス(DVDより)

Emiko Kasahara
笠原 恵実子

artist
kasahara_portrait

It is over ten years since Emiko Kasahara moved to New York to work as an artist. In Japan she first came to notice with her sculpture and after that with a variety of media such as video installation and performance work.She looks at the way the body and sexual differences are represented in society. Although she takes a very analytical stance there is always at the same time a sensual beauty to be found in her work.

At Edition Works Kasahara made a multiple work entitled “MANUS- CURE”. This consisted of 1050 colors of nail polish painted onto polyester film. The colors were then cut into small squares, culminating in thirty pages. With their names screen printed below and arranged alphabetically, they were placed in a mirror-like stainless steel box – somewhat like a cosmetic box. When we consider the visual beauty of the work and the 1050 nail polishes one by one, we think of the origin of the production of these manufactured goods in the search for beauty. We reflect not only upon how female beauty is packaged in the present but also historically, how it has continued to be manufactured and marketed.

Emiko Kasahara official site

Collection #42
Offering
2005-2014
digital print
MANUS-CUREcover
MANUS-CURE
1998
mixed media
Biography

1963 Born inTokyo, Japan

1988 MFA from Tama Art University Tokyo, Japan

1990 Grant from Asian Cultural Council, U.S.A

1991 Artist in residence at Cartier Foundation pour l’art contemporain, France

1994 Grant from Agency for Cultural Affairs in Japan

1997 Grant from Pola Art Foundation, Japan

2003 Grant from New York Foundation for the Art, U.S.A.

2014~ A professor at Tama Art University

 Selected Solo Exhibitions

1986 Gallery Parergon, Tokyo, Japan

1987 Galleri Iteza, Kyoto, Japan

1988 Gallery Yamaguchi, Tokyo, Japan

1990 Gallery Lunami, Tokyo,Japan, Gallery Kobayashi, Tokyo, Japan

1991 Gallery Hals, Tokyo, Japan

1992 Gallery Kobayashi, Tokyo, Japan

1997 ”Immaculate Fablication”, Deitch Projects, New York, U.S.A.

2001 ”Pink”, White Box, New York, U.S.A.

2005 ”Offering”, Volkskundemuseum graz, Austria

 Selected Group Exhibitions
1987 “TAMA VIVANT ’87”, The Seed Hall, Tokyo, Japan
1988 The 8th Hara Annual, Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan
The 3rd Kanagawa Art Annual, Kanagawa Prefecture Gallery, Yokohama, Japan
“Step toward Arcadia”, Gallery αM, Tokyo, Japan
1989 “Emiko Kasahara + Monika Brandmeir -Floating Scale-“, Spiral/Wacoal Art Center, Tokyo, Japan
“Women Artists’ of the Day”, IMP Hall, Osaka, Japan
“Japanese Clay Work Today”, Tochigi Prefecture Museum of Fine Art, Tochigi, Japan
“The 26th Artists Today Exhibition”, Yokohama Citizens Gallery, Yokohama, Japan
1990 “Japanese Kunst der Achtziger Jahre”, Frankfurter Kunstverein, Germany. Traveling exhibition in Germany and Austria (-91)
“The World of Boxes”, Contemporary Art Gallery, Art Tower Mito, Ibaragi, Japan
“Art Scene of the 1990s”, Namba CITY City Hall, Osaka, Japan
1991 A Hybrid Garden, Bigi Art Space, Kyoto, Japan
“Zones of Love”, Tokyo Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan etc. Exhibition also traveled to the Museum of Contemporary Art Sydney, Australia, and New Zealand
“Cabinet of Signs”, Tate Gallery Liverpool, England. Also White Chapel Gallery, London, England
1994 “Space, Time, Memory: Photography and Beyond in Japan”, Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan. Exhibition also traveled to Rufino Tamayo Museum, Mexico, Vancouver Art Gallery, Canada,
Los Angeles County Museum of Art, Corcoran Gallery of Art and Denver Art Musum,
The Contemporary Art Museum, Honolulu, U.S.A. (-97)
1995 “The Age of Anxiety”, Power Plant, Toronto, Canada
“Tokyo Big Sight Art Work Project”, Tokyo International Exhibition Center, Tokyo, Japan
“Art in Japan Today 1985-1995” Museum of Contemporary Art in Tokyo, Tokyo, Japan
1996 “Asia-Pacific Contemporary Art Triennial”, Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia
“Nowhere -Incandescent-“, Louisiana, Copenhagen, Denmark
1997 “Art on Paper”, Weatherspoon Art Gallery, The University of North Carolina at Greensboro, NC, U.S.A.
“Resurrection of Topos 3”, Asakura Gallery & Hillside Forum, Tokyo, Japan
“Floating Image of Women in Art History”, Tochigi Prefecture Museum of Fine Arts, Tochigi, Japan
“Japanese Art Exhibition”, National Art Museum of Contemporary Art, Seoul, Korea
1998 “Narrative Art from Collection, part I: Anthology – Books, Death, Mode, Gender”, Tochigi Prefecture Museum of Fine Art, Tochigi, Japan
“Tastes and Pursuits: Japanese Art in the 1990s”, National Gallery of Modern Art, New Delhi, India, Metropolitan Museum of Manila, Republic of The Philippines
“Emiko Kasahara + Donald Baechler”, Edition Gallery at Dieu Donn
1999 “Visions of The Body: Fashion or Invisible Corset”, The National Museum of Modern Art, Kyoto, Japan, Also traveled to the Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan
2000 “The 3rd Kwangju Biennale”, Kwangju, Korea
“Gendai Japanese Contemporary Art -Between Body and Space-” Center for Contemporary Art Ujadowski Castle, Warsaw, Poland
2001 Yokohama Triennale, Yokohama, Japan
“Trauancy”, Art & Idea, New York, U.S.A.
“Rags to Riches”, Kresge Art Museum. Exhibition also traveled to Maryland Institute College of Art,
Marianna Kistler Beach Museum of Art, Hecksher Museum of Art, Milwaukee Art Museum,
Fort Wayne Museum of Art, U.S.A. (-03)
“Made in Asia”, Duke University Museum of Art, Durham, U.S.A.
“Sighting:Three Japanese Artists”,White Box, New York, U.S.A.
2002 “Chat @ the MIMOCA”, Marugame Genichiro-Inokuma Museum of Contemporary Art, Kagawa, Japan
“Contemporary American Paper Artists”, Columbia College Chicago, U.S.A.
“A Cabinet of Curiosities”, The New York Public Library, New York, U.S.A.
“Oral Fixation”, Center for Cultural Studies Museum at Bard College, Annandale-on-Hudson, U.S.A.
“Reflex / Reflejo”, Art & Idea, Mexico City, Mexico
2003 “SUPER YOU”, Daniel Silverstein Gallery, New York, U.S.A.
Emiko Kasahara at ART & IDEA room, SCOPE, New York, U.S.A.
“Formed to Function”, John Micheal Kohler Arts Center, Sheboygan, U.S.A.
2004 “On Reason and Emotion”, Auckland Triennale, Auckland, New Zealand, Sydney Biennale
2005 “CHIKAKU”, Kunsthaus Graz, Austria
Deutsche Guggenheim, Berlin
2006 “CHIKAKU”, The Taro Okamoto Museum of Art, Kawasaki, Japan
“Tokyo Blossoms”, Hara Museum of Art, Tokyo, Japan
2007 “Art House”, Miami, FL, U.S.A.
“Simulation: Refiguring “Asia” for the 21st Century”, Asian Contemporary Art Fair, NYC, U.S.A.
“Making at Home”, Japan Society, New York, U.S.A.
James Corcoran Gallery at Art Chicago, Illinois, U.S.A. “Infinity”, Shoko Nagai Gallery, Tokyo, Japan
2009 “Unnatural Rubber”, The Andy Warhol Museum, Pittsburg, PA, USA
2010 “My Favorites-Index of a Certain Collection”, Museum of Modern Art, Kyoto, Japan
2012 “Perfect”, International Art Objects Galleries, LA, CA, U.S.A.
2014 “Yokohama Triennale 2014, ART Fahrenheit 451: Sailing into the sea of oblivion”, Yokohama, Japan
2015 “PARASOPHIA: Kyoto International Festival of Contemporary Culture 2015”, Kyoto, Japan
 Collections

Cantor Center for Visual Art at Stanford University, U.S.A.
Deutsh Bank Tokyo, Japan
Fogg Art Museum at Harvard University,Cambridge, U.S.A.
Hara Museum of Contemporary Art, Tokyo, Japan
Ise Foundation,Tokyo, Japan
Museum of Contemporary Art Tokyo, Tokyo, Japan
New york Public Library, New York, U.S.A.
Norton Family Foundation, Los Angeles, U.S.A.
Queensland Art Gallery, Brisbane, Australia
Spiral/Wacoal Art Center,Tokyo, Japan
Stiftung fur Gegenwartskunst, Balzers, Lichtenstein
The National Museum of Modern Art, Kyoto, Japan
Tochigi Prefecture Museum of Fine Art, Tochigi, Japan
Tokyo Big Sight, Tokyo, Japan
U.C. Berkley Art Museum, Berkley, U.S.A.
Yves Klein Foundation, Arizona, U.S.A.

DREAMMA

DREAM MASTER  1995
marble  93.4×66.6×33.3cm
photo:Christopher Smith

UNTITL3

UNTITLED -Slit #1-  1995
marble, water, bleach  34.3×48.6×22.8cm
photo:Christopher Smith

UNTITLED-D.U.

UNTITLED -Double Urinal-  1993
marble, water, bleach
24x19x19cm for each
photo:Christopher Smith

SREUCTURE#9-01

STRUCTURE #9  2001
false eyelashes, paper, glue
101.5x82cm

SREUCTURE#9-02

Detail of “STRUCTURE #9”

MANUS-CURE

MANUS-CURE  1998
Installation view at the
Museum of Contemporary Art Tokyo
photo: Mari Sakamoto

UNTITLE

UNTITLED -Three Types- 1993
wood, cloth, styrofoam, stainless steel, silicon
71×77.5x165cm
photo:Mareo Suemasa

UNTITL2

Detail of “UNTITLED -Three Types-”
photo:Mareo Suemasa

PINK_7

PINK #7 1996-7
digital print 124×152.5cm

PINK_IN

PINK #7 1996-7
Installation view at theTochigi Prefecture Museum of Fine Art
photo:Masaaki Hirakata

LACHARM #1-01

LA CHARME #1 2001
synthetic hair, plywood, cloth and DVD on monitor
172.7cm diameter×7 pieces

LA CHAR#1-02

LA CHARME #1 2001
Performance view

LA CHARM#2

LA CHARME #2 2001
synthetic hair, plywood, cloth
DVD on monitor
117cm diameter

LACHARME.-2

LA CHARME #2 2001
Performance view from DVD on the installation.
Duration 25 min.